fredag 13. mars 2015

Kommunikasjon- nødvendig og vanskelig!

Forstå og bli misforstått- kommunikasjonens underlige verden
Bilde 1
Kommunikasjon handler om å dele informasjon.Vi kommuniserer i alle sammenhenger. Noen ganger flyter kommunikasjonen lett, men den kan også være utrolig vanskelig. Misforståelser oppstår hele tiden i vår kommunikasjon og kan være en kilde til mange uønskede situasjoner. Av og til hører vi det vi vil høre, slik Bjørn Eidsvåg synger om i låta "To små planeter""Du sa kjære. Eg hørte slask. Du sa kos. Eg hørte helgevask"

Andre ganger hender det at det vi har tenkt å si får et annet innhold da det blir til uttalte ord. Ole Brumm forklarte det slik:"Det hørtes klokt ut inne i hodet mitt, men så skjedde det noe på veien ut.."


Når mennesker kommuniserer med hverandre spiller den nonverbale delen av kommunikasjonen en viktig rolle. Den samme setningen kan forstås på forskjellige måter avhengig av konteksten den blir uttalt i. Det å forstå og bli forstått henger også sammen med tid, sted, person og følelsen som er involvert hos sender og mottaker. Personlig og helst av han jeg bor sammen med hører jeg ofte denne kommentaren: " Det var ikke det du sa, men måten du sa det på".  Det holder ikke med å si at maten smakte godt, når hele deg forteller at dette ville du ikke unnet din verste fiende. 

Forstå og bli forstått- toveis symmetrisk kommunikasjon
Bilde 2
Toveis symmetrisk kommunikasjon har som mål å oppnå gjensidig forståelse og læring. Ikke nødvendigvis enighet. Denne modellen kalles også for "Gjensidig læring-modellen".  Hovedfilosofien i denne modellen er at vi mennesker kan lære av hverandre. Ingen vet alt om alt. (Brønn 2013). I boken elevsentrert ledelse beskriver Viviane Robinson tre mellommenneskilige verdier som styrer en gjensidig læring modell, eller det hun kaller åpen-for-læring-tilnærming.  Den første verdien kaller Robinson for jakten på gyldig informasjon. Dette innebærer at man aktivt deltar i dialoger hvor man lytter til andres tanker og forklarer egne tanker. 
Som en lærer sa til meg i en medarbeidersamtale. Jeg har mine meninger, men de trenger å luftes og diskuteres. Ny luft kan gi ny mening!

Den andre verdien er respekt. Det handler om å ta andre på alvor, lytte til det de har å si, anerkjenne hva den andre mener er viktig samtidig som man kan si sin mening. Den tredje verdien handler om involvering og engasjement. Ved en åpen dialog der for eksempel en ansatt har mulighet for innflytelse på ledelsen i form av å bli hørt, vil sannsynligheten for å bli lydhør for ledelsens synspunkter bli større. Alle får et eierskap til avgjørelser når man blir møtt på en god måte. Alle disse verdiene er i tråd med "Gjensidig læring-modellen. (Brønn 2013).

Bilde 3

Kommunikasjon i praksis
En god kommunikasjon er selve kjernen i all undervisning eller læring. Rektorer, avdelingsledere, teamledere og  klasseledere er avhengige av god kommunikasjon og god relasjon til de en har rundt seg for at det skal skje endring og læring. Selv om idealet er en "gjensidig læring-modell" er det fort gjort å gripe fatt i "kontrollmodellen"- hvor man er mer opptatt av å argumentere for sine meninger og vinne saken enn å gå inn i en likeverdig dialog for å nå målet.

Et klassisk eksempel på en kommunikasjonsutfordring er når en lærer må snakke med noen elever som ikke hadde oppført seg bra. I en hektisk hverdag er det fort gjort at det blir en enveiskommunikasjon i form av en tordentale om hva som er rett og galt: Jeg hørte at du ikke oppførte deg bra da dere hadde vikar. Det vil jeg ikke høre igjen! Er det forstått? Dette er ingen fruktbar kommunikasjon. Læreren tar på en måte tak i problemet, men det er ikke gitt at dette fører til en endring av adferd. Eleven får ikke komme med sine tanker rundt situasjonen, noe som kan svekke relasjonen mellom lærer og elev. 

Læreren burde i stedet satt seg ned med eleven og forklart situasjonen ved for eksempel  å stille spørsmål: Jeg fikk høre at det var mye bråk i klassen da dere hadde vikar. Vet du noe om dette? En slik innfallsvinkel inviterer til dialog. Eleven har mulighet for å innrømme at han har gjort noe galt og beskrive situasjonen. Læreren kan komme med eventuelle oppfølgingsspørsmål for å få tak i hva eleven tenker om situasjonen. En slik gjensidig læring-modell gjør at man får frem informasjon i saken, det er ikke sikkert partene blir helt enige om saken, men de har fått en større forståelse for situasjonen. En tilnærmingsmåte hvor man behandler hverandre med respekt vil også være med på å opprettholde en god relasjon mellom de involverte.

Som sagt kan kommunikasjon være vanskelig. Det er lite sannsynlig at du vil bli forstått på første forsøk, og misforståelser oppstår hele tiden. For å få til en så god kommunikasjon som mulig er det viktig å være så tydelig og konkret som mulig, og unngå å tro at man vet hva den andre mener. Det holder ikke å tro eller anta hva den andre mener, noe denne filmen viser. Det gjelder å være tydelig og konkret, og være åpen for dialog!







"Assume makes an ass out of u and me"



Kilder:

Litteratur:
Arnulf, Jan Ketil, and Peggy Simcic Brønn. Kommunikasjon For Ledere Og Organisasjoner. Bergen: 
Fagbokforl.,2014.
Robinson, Viviane. Elevsentrert Skoleledelse. Oslo: Cappelen Damm akademisk, 2014.

Lenker:
Coachsenteret: Førstehjelp Til å Uttrykke Deg Tydelig Og Konstruktivt.” Accessed May 3, 2015. 
http://www.coachsenteret.no/artikler/forstehjelp-kommunikasjon-cs.html.
Dist Prof Viviane Marcelle Joan Robinson. Accessed May 3, 2015. https://unidirectory.auckland.ac.nz/profile
/vmj-robinson.
Nonverbal Kommunikasjon – Store Norske Leksikon.” Store Norske Leksikon. Accessed May 3, 2015. 
https://snl.no /nonverbal_kommunikasjon.

Filmer/sanger:
1.2 What Is Communication?YouTube. YouTube, n.d. Web. 3 May 2015. <https://www.youtube.com/watch?v=s7cn9trw43w>
Bjørn Eidsvåg - To Små Planeter.” YouTube. YouTube, n.d. Web. 3 May 2015. <https://www.youtube.com
/watch?v=b7kiouihoxe>
A Guide to Effective Communcation.YouTube. YouTube, n.d. Web. 3 May 2015. <https://www.youtube.com
/watch?v=jwjaaggi-90>

Bilder:
Bilde 1: Kommunikasjon “Flickr.” Flickr. Yahoo!, n.d. Web. 3 May 2015. <https://www.flickr.com/photos/torley
/3032368925/>
Bildet 2: Vanskelig Kommunikasjon - Google-Søk.” vanskelig kommunikasjon. N.p., n.d. Web. 3 May 2015. <https://www.google.no/search?q=vanskelig+kommunikasjon&biw=1333&bih=658&source=lnms&tbm=isch&sa=x&ei=tr5gvbkxcyh2sghg_icocg&ved=0cayq_auoaq#tbs=itp:clipart,sur:fc&tbm=isch&q=toveis  kommunikasjon&imgrc=oxuqrqhzbt7-mm%3a;6mfec9cgm5hjbm;http%3a%2f%2fpixabay.com%2fstatic%2fuploads%2fphoto%2f2013%2f07%2f13%2f13%2f15%2ftraffic-sign-160661_640.png;http%3a%2f%2fpixabay.com%2fno%2ftrafikkskilt-tegn-toveis-trafikk-160661%2f;640;564>
Bilde 3:Gjensidig Læringsmodell - Google-Søk.” gjensidig l?ringsmodell. N.p., n.d. Web. 3 May 2015.
 <https://www.google.no/search?q=gjensidig+læringsmodell&biw=1600&bih=799&source=lnms&tbm=isch&
sa=x&ei=byngvcdgc4sfsahv9idida&sqi=2&ved=0cacq_auoag#imgrc=7fcokx0wu-2tom%3a;mdlijmitdt_hum;
http%3a%2f%2fi0.wp.com%2fwww.alletiderskommunikasjon.no%2fwp-
content%2fuploads%2f2014%2f05%2fgjensidig-laeringsmodell.jpg;http%3a%2f
%2fwww.alletiderskommunikasjon.no%2f2014%2f05%2fhva-er-god-kommunikasjon%2f;900;243>

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar